środa, 19 czerwca 2013

Z serii "coś na zimę": Dżem truskawkowy z cynamonem i kardamonem

To już chyba ostatnia moja propozycja na przetwory truskawkowe w tym roku. Nic więcej nie planuję, choć kto wie, czy coś jeszcze mi do głowy nie przyjdzie.
Ten dżem gotowałam metodą podobną do dżemu z likierem miętowym, czyli zlałam sok i nie dodałam żadnych składników żelujących, więc przepis brzmi bardzo podobnie. Dżem wyszedł aromatyczny i bardzo smaczny. Truskawki mają intensywny smak, więc świetnie łączą się z korzennymi przyprawami. Kardamon nadaje ostrości i wyrazistości.



Składniki na 6 słoiczków po 190 ml ( + 800 ml soku truskawkowego):
2 kg drobnych, mocno dojrzałych truskawek (ja miałam tym razem truskawko - poziomkę)
600 g cukru (jeśli truskawki są mało słodkie można dodać więcej cukru)
sok z 2 cytryn
2 czubate łyżeczki cynamonu
1 czubata łyżeczka kardamonu

Truskawki dobrze opłukać, oczyścić z szypułek. Z cytryn wycisnąć sok. Do garnka o dużej powierzchni (najlepiej płaski o dużej średnicy) włożyć owoce, wsypać 400 g cukru i wlać połowę soku cytrynowego. Całość dobrze wymieszać. Podgrzewać na mocnym ogniu przez około 20 – 25 minut, aż owoce puszczą sok. Gdy całość się zagotuje zlać sok do garnuszka (ja to robię przez sito), a do truskawek wsypać pozostały cukier i wlać resztę soku z cytryny. Gotować około 25 minut, a gdy pojawi się piana to można ją usunąć, choć nie jest to konieczne, wyłączyć i zostawić do całkowitego wystudzenia. Ponownie podgrzać, dodać kardamon i cynamon i gotować 10 minut dosyć często mieszając. Raz jeszcze zostawić do przestygnięcia. Spróbować i jeśli trzeba dodać trochę cynamonu albo kardamonu, bo niestety przyprawa przyprawie nierówna. Podgrzać i gotować jeszcze kolejne 10 minut. Zostawić do wystygnięcia. Jeśli dżem po wystygnięciu jest wystarczająco gęsty przełożyć do wyparzonych słoiczków, jeśli wydaje się za rzadki gotować jeszcze kilka minut i dopiero przełożyć do słoików.
Słoiczki zakręcić, wstawić do garnka wyłożonego ściereczką, wlać tyle wody (jeśli mamy zimny dżem to wlewamy zimą wodę, jeśli dżem jest gorący to i woda taka być powinna), aby sięgały do 2/3 wysokości słoiczków. Zagotować. Od momentu wrzenia gotować na wolnym ogniu przez 15 minut. Wyciągnąć słoiczki na kuchenną ścierkę i przykryć ręcznikiem. Zostawić do całkowitego wystudzenia.
Odlany sok zagotować (jest słodki), przelać do wyparzonych butelek albo słoiczków i zapasteryzować. 



17 komentarzy:

  1. Wypróbuję chyba jednak ten z likierem miętowym - za cynamonem nie przepadam :)) A ten z rabarbarem - pychota !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj i daj znać jak smakowało. Cieszę się, że wersja z rabarbarem okazała się pyszna.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Nie wiem na ile oryginalny, ale z pewnością pyszny.

      Usuń
  3. Zrobiłam wczoraj ten dżem, bo w chwili gdy go zobaczyłam zakochałam się w nim. I co mogę powiedzieć? Chyba tyle, że to najsmaczniejszy dżem jaki w życiu zrobiłam. Sama bym nie wpadła na wymieszanie takich składników.
    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, fantastycznie, że Ci smakuje.

      Usuń
  4. no proszę bardzo lubie cynamon w dodatkach (kardamonu nie dodawałam nigdy)Ja chyba kiedyś zrobię skok na tę Twoją piwniczkę takie masz tam cudeńka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kardamon zaostrza smak i fajnie się sprawdza w połączeniu z wyrazistymi owocami.
      Hihihi, myślę, że łatwiej się u nas dostać do mieszkania niż do piwnicy :-) Po licznych włamaniach mamy dodatkowe zabezpieczenia, trzeba pokonać drzwi do klatki, do piwnicy, kratę oddzielającą nasze piwnice i same drzwi do piwnicy :-)

      Usuń
  5. Truskawki i cynamon. <3 Pozazdrościć dżemora... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka słoiczków jest :-) W tym roku zrobiłam po kilka różnych, będzie do naleśników :-)

      Usuń
    2. Ja bym miała problem, bo bym nie wiedziała, który wybrać... xD

      Usuń
    3. Będziemy losować albo wyślę Zielonookiego do piwnicy bez okularów i co przyniesie to będzie :-)

      Usuń
  6. Bez okularów? Jeśli tylko to nie jest niebezpieczne... ;)
    Moja znajoma się tak po ciemku w nocy skradała ze spiżarni do pokoju, ze słoikami dżemu w kieszeniach szlafroka. Jak spadła ze schodów i huknęła tymi słoikami o ziemię, to cała rodzina się zleciała. Nic jej się nie stało, a widok podobno był nieziemski. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie, aż taka wredna to nie jestem. Okularów używa tylko do czytania, poza tym wzrok ma dobry :-)

      Usuń
  7. W takim razie niech wybiera. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie kończę robić ten dżemik. Jest fantastyczny, przepyszny i wogóle i wogóle :) Mój syn ciągle podkrada łyżkę i wylizuje do czysta. Dziękuję za przepis... nie tylko ten :)
    Ewelina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakuje. Przyznam się, że ja też go podjadałam, bo bardzo mi smakował. Pozdrowienia dla synka smakosza i dla Ciebie również :-)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...