środa, 10 września 2014

Zupa pomidorowa ze świeżych pomidorów

Trwa czas najsmaczniejszych pomidorów, mocno dojrzałych malinówek, więc u mnie zupy pomidorowe i sosy są na porządku dziennym. Uwielbiam pomidory, ich zapach i smak, więc wykorzystuję je na różne sposoby.
Dziś proponuję prostą zupę pomidorową, ugotowaną na domowym bulionie warzywnym, bez mięsa i bez sztucznych dodatków. Jest delikatna i smaczna. Oczywiście można ją podać z makaronem, a nie tak jak ja z ryżem – wszystko jest rzeczą smaku.
Na blogu jest już kilka zup pomidorowych - np szybka, gęsta pomidorówka, pomidorowa porosołowa czy pikantny krem z pomidorów. Lubię, więc gotuję na różne sposoby. Ja jestem z obozu tych, co wolą z ryżem, choć z makaronem czy lanymi kluskami też zjem. 


Składniki na 4 porcje:

4 średniej wielkości marchewki
1 duża pietruszka
½ dużego selera
kawałek pora (około 10 cm)
nać pietruszki i selera - ilość wg uznania, ja lubię dużo
1 nieduży listek laurowy
10 ziaren czarnego pieprzu
1 łyżeczka soli
1 kg mięsistych pomidorów (u mnie malinowe)
1 łyżeczka cukru
czarny świeżo mielony pieprz
4 pełne łyżki ryżu
posiekana natka pietruszki albo koperek
opcjonalnie: 2 – 3 łyżki śmietany do zup



Pomidory opłukać, pokroić na kawałki usuwając zielone końcówki. Włożyć do garnka i zagotować. Od chwili wrzenia gotować na mocnym ogniu około 40 – 45 minut, od czasu do czasu mieszając.
Marchew, pietruszkę, seler obrać, por oczyścić, opłukać, włożyć do drugiego garnka, dodać liść laurowy, ziarna pieprzu, wsypać sól i wlać 1 litr zimnej wody. Gotować około 45 minut, aż warzywa zmiękną. Przecedzić bulion przez sito, a ½ pietruszki, kawałek selera i 1 marchewkę przełożyć do blendera, wlać 3 – 4 łyżki bulionu i zmiksować. Resztę bulionu razem z marchewkami ponownie zagotować, wsypać opłukany ryż i gotować około 15 minut, aż ryż będzie miękki (w przypadku zupy z makaronem pominąć ten etap). W tym czasie zmiksować blenderem ugotowane, częściowo odparowane pomidory i przetrzeć je przez sito. Do bulionu wlać przetarte pomidory i zmiksowane warzywa, które trochę zagęszczą zupę. Wsypać łyżeczkę cukru, ¼ łyżeczki świeżo mielonego pieprzu i całość zagotować. Skosztować i ewentualnie doprawić jeszcze solą, pieprzem czy cukrem.
Można zabielić śmietaną do zup – ja osobiście wolę bez tego dodatku i posypać posiekaną natką pietruszki albo koperkiem. 



32 komentarze:

  1. Wygląda cudownie, aż bym ją z chęcią zjadła na śniadanie, bo jak się tak naoglądałam to zgłodniałam;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupa na śniadanie to całkiem dobry pomysł, bo syci i rozgrzewa :-)

      Usuń
  2. jak ja uwielbiam taką pomidorową ! :) to jest prawdziwa pomidorowa ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, taka jest najlepsza... ale sezon na pomidorki już się kończy, więc trzeba korzystać.

      Usuń
  3. U mnie też zupa pomidorowa w wersji z ryżem, chociaż ja żadną wersją nie pogardzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mamy tak samo. Z ryżem wiedzie prym, ale każda inna może być :-)

      Usuń
  4. Kocham pomidorówkę miłością bezgraniczną :)) a taka ze świeżych pomidorków jest najsmaczniejsza. Koniecznie muszę spróbować Twoją wersję ze zblendowanymi warzywkami. Pozdrawiam :)) PS. Zdjęcie tak apetyczne, że .... już bym jadła! ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Helenko, to polecam, bo zmiksowane warzywa fajnie zagęszczają zupę. Ja nie przepadam za pietruszką i selerem w wersji krojonej, jedynie tarta i miksowana przechodzi, więc tak sobie radzę :-)

      Usuń
  5. dzisiaj jadłam na obiad ;) moja ulubiona od zawsze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie nr jeden jest ogórkowa, ale pomidorową też uwielbiam.

      Usuń
  6. Robię taka pomidorowa zawsze tyle, że nie przecierałam warzyw czyli marchewki, pietruszki.Latem sa tańsze pomidory i tylko z nich robię zupę pomidorową. Zimą natomiast kupuję przeciery w butelkach tych dużych, bo niestety w piwnicy przecierów nie mam.Jest pyszna i cukier też dodaję.


    Pozdrawiam Asiu serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robię różnie, wszystko zależy od tego, co mam pod ręką :-) Na szczęście robię swoje przeciery i mam ich w tym roku wyjątkowo dużo.

      Usuń
  7. Hihi,a ja gotuje zupe pomidorowa tylko ze swiezych pomidorow bo ma ladny kolor I jest delikatna.Z przecierow pomidorowych dostepnych w sklepach wychodzi kwasna a ja chce zeby miala ladny kolor ale byla delikatna.Podaje z ryzem ale ugotowanym na sypko I dopiero polaczonym z zupka pomidorowa.Uklony.Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze świeżych jest najlepsza, ale niestety u nas zimą nie ma dobrych pomidorów. Więc latem robię sobie zapasy i sama produkuję przecier i passatę - w tym roku głównie z pomidorów malinowych. Koncentratów praktycznie nie używam, a domowy przecier jest pyszny.
      No i ryż gotuję w wywarze, wtedy ma dla mnie lepszy smak - ale oczywiście to kwestia własnych upodobań :-)

      Usuń
  8. Hihi,pomidorki malinowki,Ty masz dobrze!Wiem jak wygladaja ale nie znam smaku.Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jedne z najlepszych pomidorów. A przecier z nich wychodzi bardzo dobry. Poza tym miałam z dobrego, sprawdzonego źródła, więc przerobiłam ich w tym roku dużo.

      Usuń
  9. Świetny przepis! Właśnie skończyłam jeść zupkę i dodaję do ulubionych! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowała.

      Usuń
  10. Robiłam dzisiaj, rodzinkw wcinała aż miło patrzeć. Dziękujemy za pyszny obiadek. Pozdrawiam. Dominika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę. Cieszę się, że zupa smakowała :-)

      Usuń
  11. Zupka wyśmienita! Dzieciaki zjadły do ostatniej łyżeczki. Na pewno zrobię też przecier na zimę wg. pani przepisu. Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że smakowała :-) A przecier polecam. Jeśli masz taką możliwość, to zrób, bo zupa na domowym jest nieporównywalnie lepsza od takiej na koncentracie.

      Usuń
  12. Super przepis, właśnie zrobiłam i zjadłam. Mąż będzie zachwycony ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przepis się przydał.

      Usuń
  13. Pycha! Wreszcie dobry, sprawdzony przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że przepis się przydał :-)

      Usuń
  14. własnie nastawiłam wywar i pomidorki co prawda jeszcze nie sezon ale w domu wszyscy uwielbiaja ta zupe :-) Gdzie znajde przepis na ten przecier z checia zrobie a moze ma Pani na blogu przepis na sos słodko-kwasny lub jakis na pikantnie do słoików? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście jeszcze nie sezon na pomidory, ale dobra zupa pomidorowa jest odpowiednia na każdą porę.
      Przepisy na przecier, sosy do słoików znajdziesz w zakładce "Coś na zimę", bo lewej stronie bloga :-)

      Usuń
  15. Pyszna zupka. Dodałam jeszcze łyżeczkę koncentratu dla koloru:-)

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...