piątek, 3 lipca 2015

Tarta z serem, morelami i płatkami migdałowymi

Ta tarta to wynik pokrzyżowanych planów. Nie to planowałam, nie to miało początkowo wyjść. No, ale jak się wali, to trzeba ratować sytuację. Początkowo miała być tarta rustykalna, ale masa po zmiksowaniu żółtek z serkami zrobiła się zbyt rzadka, aby to mogło się udać, więc czym prędzej wyciągnęłam formę i zrobiłam zwykłą tartę.
Wyszła pyszna, lekko kwaskowa, pachnąca wanilią i morelami. 


Składniki na formę o średnicy 24 - 26 cm (moja ma 25 cm):

Ciasto:
220 g mąki pszennej (dałam 110 g tortowej typ 450 i 110 g orkiszowej typ 700)
110 g zimnego masła
30 g (2 łyżki) drobnego cukru do wypieków
1 łyżeczka pasty waniliowej
1 żółtko z dużego jajka
3 łyżki bardzo zimnej wody
szczypta soli

Masa:
2 duże jajka (używam jajek o wadze ok. 75g)
300 g serka Almette z Morelą i Wanilią (2 opakowania po 150 g)
30 g (2 łyżki) cukru (użyłam domowego waniliowego)

Dodatkowo:
8 – 12 moreli (ilość zależy od wielkości, moje były dosyć duże)
3 – 4 łyżki płatków migdałowych
cukier puder do oprószenia


Mąkę przesiać do misy, dodać sól, cukier i pokrojone w kostkę zimne masło. Posiekać nożem albo wrzucić do robota, aby połączyć masło z mąką do konsystencji mokrego piasku. Dodać żółtko, wodę i wyrobić ciasto – jest bardzo kruche. Uformować kulę, zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na 20 minut (a w tym czasie, gdy ciasto się chłodzi przygotować masę).
Formę do tarty posmarować masłem (niczym nie wysypywać). Schłodzone ciasto rozwałkować na okrąg nieco większy od średnicy formy. Ciasto przełożyć do blaszki (ja najpierw nawijam rozwałkowane ciasto na wałek – tak jest łatwiej je przenieść) i dokładnie docisnąć do brzegów foremki. Nadmiar ciasta z brzegów usunąć. Na ciasto położyć kawałek papieru do pieczenia i obciążyć (ja mam kulki ceramiczne, ale może być np. fasola czy groch).
Piekarnik nagrzać do 200 stopni.Wstawić ciasto i piec 10 minut. Ostudzić (jak się nie ostudzi, to może pojawić się niewielki zakalec).
Żółtka oddzielić od białek, żółtka utrzeć z cukrem na jasny kogel mogel, dodać serek i zmiksować. Białka ubić na sztywną pianę i dodać do masy, dokładnie wymieszać.
Morele przekroić na połówki, usunąć pestki. Masę przelać na ostudzone ciasto, ułożyć morele, posypać płatkami migdałowymi. Wstawić do gorącego piekarnika nagrzanego do 200 stopni i piec około 35 minut (góra – dół). Mniej więcej w połowie pieczenia można górę przykryć folią aluminiową, jeśli tarta ma być mniej przypieczona. Ale moim zdaniem właśnie w tym lekkim przypieczeniu jej urok, bo góra jest bardziej chrupiąca.
Ostudzić, oprószyć cukrem pudrem i gotowe. 



6 komentarzy:

  1. Super pomysł na uratowanie ciasta, piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życie czasem wymusza pewne działania. Na szczęście udało się wybrnąć z sytuacji, choć szkoda mi trochę, że nie wyszło mi to, co planowałam.

      Usuń
  2. Mmm smakowicie wygląda

    OdpowiedzUsuń
  3. Najważniejsze, że ciasto wyszło smaczne - grunt to dobry pomysł na uratowanie deseru.
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tego się trzymajmy - ma być smacznie, a że z przygodami, to już szczegół :-)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...