niedziela, 1 lipca 2018

Ciasto waniliowo- kakaowe z wiśniami

Ciasto powstało w wyniku marudzenia Zielonookiego, że dawno niczego nie piekłam. No to przewertowałam mój zeszyt ze starymi przepisami, w oko wpadło mi szybkie ciasto z owocami, które lata temu piekła moja mama i które jest na blogu jako ciasto z czereśniami. Dzień wcześniej znajoma podrzuciła mi wiśnie (Basiu, dziękuję) i tak powstało dzisiejsze ciasto. Chciałam zrobić mniejszą porcję i coś pokombinować, żeby było inaczej. No i pokombinowałam. Wyszło bardzo fajnie i smacznie.
Ciasto nie wymaga żadnych umiejętności, nie potrzeba do niego miksera, robota, czy nawet trzepaczki - zwykła łyżka i widelec wystarczą, a i składniki  przeważnie każdy ma w domu. 

 

Składniki na foremkę o wymiarach 25 x 12 cm:

125 g masła
½ szklanki* cukru
1 łyżka cukru waniliowego (u mnie domowy)
2 duże albo 3 małe jajka (używam dużych o wadze 75 g każde)
1,5 szklanki* mąki orkiszowej tortowej (można dać zwykłą tortową)
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
1/3 szklanki* kwaśnej śmietany (dałam 12 %, ale może być też 18%)
1 płaska łyżka dobrego, ciemnego kakao

Dodatkowo: 
około 1,5 szklanki wiśni bez pestek (można użyć innych owoców, również mrożonych)
cukier puder do posypania
*używam szklanki o pojemności 250 ml


Ciasto waniliowo- kakaowe z wiśniami - przygotowanie:
 
Masło,cukier i cukier waniliowy włożyć do rondelka i rozpuścić. Zostawić do wystygnięcia. Mąkę przesiać razem z proszkiem do pieczenia, jajka wbić do miseczki i roztrzepać widelcem, a śmietanę wymieszać z kakao.
Do ostudzonego masła dodać jajka i mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, połączyć do uzyskania jednolitej konsystencji. Połowę ciasta przełożyć do foremki posmarowanej masłem i posypanej mąką. Ułożyć wiśnie (dosyć ciasno – jedna przy drugiej), a do reszty ciasta dodać śmietanę wymieszaną z kakao, całość dobrze wymieszać i przełożyć na wiśnie.
Foremkę z ciastem wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni (góra – dół) i piec około 45 - 50 minut, do tak zwanego suchego patyczka. Jeśli ciasto po tym czasie jest jeszcze mokre, to wydłużyć czas pieczenia o 5 -10 minut, bowiem piekarnik piekarnikowi nie równy.
Po upieczeniu wyciągnąć z piekarnika, zostawić do wystygnięcia i posypać cukrem pudrem.



23 komentarze:

  1. Pięknie wygląda. Wypróbuję na pewno. ��

    OdpowiedzUsuń
  2. o mój niemąż uwielbia takie, chyba mu zrobię niespodziankę :) u mnie najczęściej gości babka cytrynowa albo czekoladowa i wszyscy są zadowoleni, niemąż i dzieci, bo uwielbiają, no i ja - bo nie lubię i nie korci mnie, żeby podjadać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób, bo to szybkie i smaczne ciasto :) Ja nawet na kawałek się skusiłam :-)

      Usuń
  3. Klasyka w najlepszym wydaniu.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawie klasyka, ale bardzo smaczna ;-)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Zobaczyłam przepis,upiekłam; wyszło cudne! Mam gości więc będzie jak w sam raz!
    Pozdrawiam i dziękuję za pomysł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danusiu, cieszę się bardzo, że się udało :-) Mam nadzieję, że gościom smakowało.
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń
  5. Ciasto pięknie wygląda i jest przepyszne. Początkowo byłam sceptycznie nastawiona, bo cukier mi się całkiem w maśle nie roztopił i bałam się, że wypiek nie wyjdzie. Nie miało to jednak żadnego znaczenia. Babka pięknie wyrosła. Polecam! Wypróbuję jeszcze z innymi owocami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że mimo obaw wszystko poszło jak trzeba :-) Ja używam drobnego cukru do wypieków, więc nie mam problemu z rozpuszczeniem, ale jak widać nawet nie do końca rozpuszczony nie robi kłopotu :-)
      No i super, że smakuje, bo to najważniejsze.

      Usuń
  6. Dziś zrobiłam, mega łatwe, mega smaczne, mocno owocowe, nieprzesłodzone.Idealnie dobrane składniki, ciacho wilgotne i w sam raz na upały. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednym słowem idealne ;-) Cieszę się, że przepis się sprawdził, a ciacho smakuje.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Cudne,jak wszystko Twoje Margarytko.
    Chcę już robić,ale nie mam śmietany. Jogurt grecki może ją zastapic?
    Serdeczności 😊 Mira

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie robiłam z jogurtem, ale myślę, że spokojnie możesz spróbować, powinno się udać.

      Usuń
    2. Udało się,pyszne. Wiśnie z zamrażarki.Dziękuję,że jesteś. Mira

      Usuń
    3. Super, że się udało i smakuje :-)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  8. Witaj Margarytko! Czy mrozone owoce trzeba rozmrazac? Czy dotyczy to wszystkich owocow? Czytalam rozne opinie - ze jedne owoce przed dodaniem do ciasta powinno sie rozmrozic bo powstanie zakalec, inne nie?
    dziekuje serdecznie za odpowiedź
    pozdrawiam
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nigdy żadnych owoców nie rozmrażam do ciasta. Problem może być tylko z dużymi truskawkami, bo mogą puścić dużo soku. Jeśli są drobne, to nie powinno być problemu. Wiśnie, porzeczki, maliny, jeżyny, borówki, jagody, śliwki i drobne truskawki (do mrożenia zawsze wybieram takie małe) sprawdzają się u mnie zawsze i nigdy ich nie rozmrażam.

      Usuń
  9. Moze wyprobuje z czerwonymi porzeczkami

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzisiaj ugotowałam zupę pieczarkową-przepyszna. Jak już mój mąż mówi że b.dobra to jest to najwyższa pochwała.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zrobiłam ciasto według pani przepisu nawet podwoiłam składniki na dłuższą blaszkę. Po wyjęciu z piekarnika i ostudzeniu ciasto wygląda jakby było nie do pieczone. W smaku pyszne. Co zrobiłam nie tak ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc jedyne, co mi przychodzi do głowy to niedopieczenie.
      Niestety piekarnik piekarnikowi nierówny, czas i temperatura może się trochę różnić.
      Ale przyznam, że jestem zaskoczona, bo czy piekę wersję mini, czy na dużej blasze (tak piekła to ciasto zawsze moja mama), to zawsze się ładnie wypieka.
      Może spróbuj wydłużyć czas pieczenia następnym razem?

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...