niedziela, 31 lipca 2016

Rolada bezowa z bitą śmietaną i malinami

Bezy pod różną postacią to desery zdecydowanie lubiane przez moją rodzinę, więc co jakiś czas pojawiają się na stole. Tort bezowy dacquoise jest naszym ulubionym, ale również gniazdka bezowe z różnymi owocami czy Pavlova mają wzięcie.
Dziś chcę Wam zaproponować roladę bezową z bitą śmietaną i malinami. Owoce można sobie dowolnie zmieniać, ja osobiście bardzo lubię wersję z porzeczkami i jagodami. Ale miałam w domu piękne maliny i postanowiłam je połączyć z bezą.
Wbrew pozorom to bardzo prosty do zrobienia deser, nie zajmuje wiele czasu, bo bezę do rolady piecze się krótko, aby była w miarę elastyczna. To nie jest taka typowa sucha beza, bo inaczej nie dałoby się zwinąć jej w roladę. Ta jest chrupiąca na zewnątrz i piankowa w środku, bardzo delikatna i pyszna.
Rolada bezowa to połączenie słodkiej bezy, delikatnej, niezbyt słodkiej śmietanki i orzeźwiających owoców.

 

Składniki na 1 roladę:

6 białek (u mnie dobrze schłodzone z dosyć dużych jajek)
300 -330 g drobnego cukru do wypieków (jeśli jajka są duże, to trzeba dać 330 g cukru)
1 łyżeczka octu
1 płaska łyżka mazeiny (skrobia kukurydziana) albo skrobi /mąki ziemniaczanej
szczypta soli

400 ml mocno schłodzonej śmietanki kremówki 36 % *
1 łyżka cukru pudru (można dać więcej, ale przy słodkiej bezie krem nie może być przesłodzony)
2 szklanki malin albo innych ulubionych owoców

 *można użyć śmietanki 30%, ale wtedy trzeba dodać śmietan fix albo inny stabilizator, aby śmietana nie podchodziła wodą; można też śmietanę wymieszać z serkiem mascarpone, wtedy już nie potrzeba stabilizatora



Rolada bezowa z bitą śmietaną i malinami - przygotowanie:
Piekarnik nagrzać do 150 stopni (termoobieg) albo do 170 stopni (bez termoobiegu – góra dół albo sam dół). Blachę z wyposażenia piekarnika wyłożyć dobrej jakości papierem do pieczenia.
Białka wlać do misy, wsypać szczyptę soli i ubić mikserem (ja to robię w robocie) na sztywną pianę - uważać, aby nie przebić, bo piana podejdzie wodą i beza będzie gumowata. Gdy piana będzie w miarę sztywna dodawać po 1 łyżce cukru cały czas ubijając. Gdy cały cukier zostanie dodany ubijać jeszcze kilka minut, aż piana będzie bardzo gęsta i błyszcząca. Wlać ocet, wsypać mazeinę i jeszcze minutę ubijać, aby składniki dobrze się połączyły.
Ubitą pianę przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, bardzo delikatnie rozłożyć zostawiając mniej więcej po 2 cm wolnego miejsca z każdej strony (beza podczas pieczenia rośnie). Z pianą trzeba obchodzić się delikatnie, aby nie zburzyć jej puszystości.
Wstawić do nagrzanego piekarnika (u mnie 150 stopni / termoobieg) i piec około 20 – 25 minut do lekkiego zrumienienia - w starym piekarniku piekłam 20 minut, w nowym 25 minut (piekarnik piekarnikowi nierówny i trzeba obserwować, aby za mocno bezy nie przypiec, bo będzie trudno ładnie ją zwinąć).
Gdy beza będzie już rumiana wyciągnąć blachę z piekarnika – na tym etapie beza jest dosyć mocno wyrośnięta, ale już po kilku minutach delikatnie opadnie. Zostawić na mniej więcej 5 – 10 minut, aby odparowała. Przygotować drugi arkusz papieru do pieczenia, położyć go na bezę i z pomocą rusztu obrócić bezę do góry nogami. Papier z góry (ten, na którym beza była pieczona) bardzo delikatnie ściągnąć uważając, aby nie pokruszyć bezy.
W czasie, gdy beza stygnie ubić śmietankę na sztywno, pod koniec ubijania dodać 1 łyżkę cukru pudru. Na wystudzoną bezę wyłożyć śmietanę, delikatnie ją rozsmarować, następnie wyłożyć owoce i bardzo delikatnie zwinąć bezę (dłuższym bokiem) pomagając sobie papierem do pieczenia. Można lekko docisnąć, aby rolada ładnie się uformowała. Kiedyś zwijałam z pomocą ściereczki kuchennej, ale papier do pieczenia sprawdza się znacznie lepiej, jest sztywniejszy i zdecydowanie wygodniejszy.
Uformowaną roladę przełożyć na deskę albo tacę i wstawić do lodówki na mniej więcej 2 – 3 godziny. Po schłodzeniu kroić na porcje ostrym nożem.
Tej rolady nie da się przygotować dużo wcześniej, bowiem im dłużej leży, tym robi się bardziej miękka. Najsmaczniejsza jest do kilku godziny po przygotowaniu. 



19 komentarzy:

  1. ...Asiu, roladka wygląda rewelacyjnie :) Akurat mam dużo białek, owoce też się jakieś znajdą, więc może dzisiaj na przyjazd córki zrobię takie cudo :) Dziękuję za przepis. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A u mnie gumowa a nie chrupiaca 😯 pieklam termo 150st 30min

      Usuń
    2. Ale oczywiscie pyyyyyszna 😊😊😊

      Usuń
    3. No to jedynie co przychodzi mi do głowy, to za słabo ubita piana, bo można o tej roladzie powiedzieć wszystko, ale gumowata być nie powinna :-)

      Usuń
  2. Moja ulubiona! Ale malin to trzy razy za mało jak dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam duże owoce i nie chciałam ich już więcej pakować do środka... były dodatkiem na talerzykach :-)

      Usuń
  3. Cuuudna! Idealna jako szybka Pavlova. U nas była z truskawkami i borówkami (nie było dzisiaj malin...), była pyszna... :-) Dziękuję za inspirację i pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę. Cieszę się, że mogłam zainspirować. Każde owoce dobre :-)

      Usuń
  4. Dziś zrobiłam.Po prostu niebo w gębie. Prosta i szybka do zrobienia.A smak zniewala.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam maliny mrożone czy się nadają? Nie mam pomysłu co dać innego. Truskawki też ale mrożone o tej porze roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, mrożone owoce nie bardzo się nadają, bo puszczą wodę, rozrzedzą śmietanę i beza rozmięknie. Możesz spokojnie użyć dobrze odsączonych owoców z kompotu albo z puszki - świetnie sprawdzą się brzoskwinie albo mandarynki.

      Usuń
  6. Asiu czy taki brązowy papier do pieczenia bo taki posiadam źle będzie się odklejał od bezy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że kolor papieru do pieczenie nie ma żadnego znaczenia. Biały czy brązowy, oba powinny mieć takie same właściwości.

      Usuń
  7. O właśnie mandarynki kupie i będzie super. O papier zapytałam bo napisałaś żeby był dobrej jakości i pomyślałam, że np pergamin którego nie mam. Dam ten co mam i zobaczę :) Zrobię roladę w piątek rano to chyba do 15 nie namięknie aż tak bardzo. Normalnie się doczekać nie mogę tej rolady mniam. Że ja tez przeoczyłam w lipcu ta roladę ech no ale to tak jest jak się jest zabieganym :) Dziękuję Asiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, ja używam papieru, który kupuję w Lidlu, sprawdza się znakomicie i jest go dużo w dobrej cenie. Rzeczywiście powinien być dobrej jakości, ale dzisiejsze papiery chyba w większości takie są (kiedyś to było z tym różnie).
      Spokojnie, przez kilka godzin nic jej nie będzie :-) Z mandarynkami super.

      Usuń

Spodobał Ci się przepis? Zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, dodaj G+.
Ugotowałaś/eś albo upiekłaś/eś coś z przepisu znalezionego na moim blogu? Podziel się swoją pracą, zrób zdjęcie i prześlij je do mnie mnie na adres margarytka75@vp.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...